Η περιπέτεια της ηλεκτρικής (και όχι μόνο) αυτοκίνησης στη Σύρο τη δεκαετία του ‘70

Τρίτη 26 Δεκεμβρίου 2017

Ακόμα ένα Enfield 8000 θα βρίσκεται σύντομα στην Αυστραλία!

26.12.17 Enfield Neorion , ,
Photo: Greg Bruce


Άλλο ένα Enfield 8000 θα βρίσκεται σύντομα στο Σίδνεϊ της Αυστραλίας. Αγοράστηκε μέσω δημοπρασίας από το Ebay για το ποσό των £1.850 από τον Greg Bruce, ο οποίος είναι μανιώδης με τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα. Είναι Πρόεδρος στην The Australian Electric Vehicle Association (AEVA) και γνωρίζει σχεδόν όλους τους κατόχους των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. 

Όπως λέει πέντε Enfield 8000 εισάχθηκαν στην Αυστραλία τη δεκαετία του 1970 και μόνο 4 υπάρχουν ακόμα. Επίσης ένα πουλήθηκε στην Νέα Ζηλανδία πριν από μερικά χρόνια αλλά δεν μπορεί να εντοπιστεί. Επίσης τρία ακόμα εισάχθηκαν στις ΗΠΑ από τον Ronald Reagan αλλά φημολογείται ότι πήγαν για απόσυρση και διάλυση προσφάτως. 

Σκοπεύει να το επισκευάσει ώστε το αμάξι να επιστρέψει στην αρχική του κατάσταση. Ανήκε αρχικά στο Ipswich Museum στην Αγγλία. Αν και βρισκόταν σε μουσείο δεν είναι καλοσυντηρημένο. Εξωτερικά το αμάξι είναι σε πολύ καλή κατάσταση αλλά το εσωτερικό του είναι αρκετά κατεστραμμένο. Το καντράν του είναι σπασμένο, η μακέτα φθαρμένη και οι μπαταρίες του προφανώς άχρηστες. Όμως αυτό δεν τον απέτρεψε από την αγορά του και την προσπάθεια ολικής επισκευής του.

Ευτυχώς ιδιώτες λάτρες του μικρού ηλεκτροκίνητου αυτοκινήτου θα μπορέσουν εν μέρει να αναβιώσουν το μύθο του δίνοντας τη δυνατότητα στις νεώτερες γενιές να το γνωρίσουν και ίσως - γιατί όχι - να το οδηγήσουν. Μέρος της βιομηχανικής κληρονομιάς της Σύρου γίνεται ευρύτερα γνωστή σε όλες τις γωνιές του πλανήτη μας.

Photo: Greg Bruce

Photo: Greg Bruce


Το Enfield 8000 είναι ένα από τα συνολικά 120 αυτοκίνητα που κατασκευάστηκαν στην Σύρο, στο κτίριο ενός παλιού κλωστηρίου, κοντά στο ναυπηγείο Νεωρίου το οποίο ο εφοπλιστής Γιάννης Γουλανδρής είχε αγοράσει το 1968. Για την κατασκευή τους «επιλέχθηκαν» άνδρες από το ναυπηγείο, που από ναυπηγικές εργασίες έπιασαν να παιδεύουν λαμαρίνες αυτοκινήτου, φανοποιοί, μηχανικοί, τεχνίτες από τη Σύρο, τον Πειραιά και αλλού.

Τα περισσότερα από τα οποία στάλθηκαν στην Αγγλία στο Συμβούλιο Ηλεκτρικής Ενέργειας, και ορισμένα σε συγκεκριμένους πελάτες στο εξωτερικό. Στις αρχές του ’76 η παραγωγή σταμάτησε και το εργοστάσιο έκλεισε. Αναρωτιόμαστε τι απέγιναν όλα αυτά που στάλθηκαν στο Συμβούλιο Ηλεκτρικής Ενέργειας στην Αγγλία. Καταστράφηκαν, πουλήθηκαν ίσως; Θα ήταν ενδιαφέρον να μάθουμε τους χώρους στους οποίους βρίσκονται ή εκτίθενται.

Το πρώτο Enfield 8000 πρωτοκυκλοφόρησε στη Σύρο τον Οκτώβριο του ’73, περίπου τέσσερις δεκαετίες πριν η αυτοκινητοβιομηχανία αρχίσει τη μαζική παραγωγή ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων. Το Enfield 8000 διέθετε ηλεκτροκινητήρα συνεχούς ρεύματος 12 volt και απέδιδε 8,16 ίππους. Η μέγιστη ταχύτητα ήταν 64 χλμ./ώρα και η αυτονομία του έφτανε τα 60 χιλιόμετρα. Διέθετε πλαίσιο αλουμινίου, μοναδική αεροδυναμική και πολυτελή εσωτερική σχεδίαση (δερμάτινα καθίσματα κ.λπ.). Είχε μήκος μόλις 2,7 μέτρα και βάρος 965 κιλά (μόνο οι μπαταρίες ζύγιζαν 300 κιλά).

Ένα ήδη εκτίθεται στο Βιομηχανικό Μουσείο Ερμούπολης.



Πηγή: syrosagenda.gr