Πως το 40χρονο ηλεκτρικό αυτοκίνητο της Σύρου διέσυρε σε αγώνα ντράγκστερ το Tesla S P85D!
O τηλεοπτικός παρουσιαστής Τζόνι Σμιθ, γνωστός, μεταξύ άλλων από την εκπομπή Fifth Gear κατέρριψε την περασμένη Κυριακή στους ευρωπαϊκούς τελικούς ντράγκστερ της FIA, που πραγματοποιήθηκαν στη βρετανική πίστα Santa Pod, το χρόνο για το 400άρι στην κατηγορία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων με νόμιμη άδεια για κυκλοφορία στο δρόμο, που κατείχε με 11,5 δλ. ένα Tesla S P85D. Το αυτοκίνητο με το οποίο κατέρριψε το ρεκόρ δεν ήταν κάποιο σύγχρονο ηλεκτρικό όχημα, αλλά ένα ταπεινό Enfield 8000, το οποίο κατασκευάστηκε στη Σύρο στην περίοδο 1973-1976 σε ένα αριθμό 120 περίπου αυτοκινήτων. Το εν πολλοίς άγνωστο αυτό ηλεκτρικό όχημα, ακόμα και στην πατρίδα μας, η ιστορία του οποίου περιγράφεται στο ντοκιμαντέρ “Ανάμεσα σε δύο νησιά”, σχεδιάστηκε στην Αγγλία υπό την καθοδήγηση του αεροδυναμιστή Κωνσταντίνου Αδρακτά, όμως η παραγωγή του μεταφέρθηκε στη Σύρο στις εγκαταστάσεις ενός παλιού νηματουργείου, κοντά στο ναυπηγείο του Νεωρίου, ιδιοκτησίας (όπως και η Enfield) του εφοπλιστή Γιάννη Γουλανδρή.
Ο Τζόνι Σμιθ βρήκε πριν από τρία περίπου χρόνια ένα μισοκατεστραμένο, εξ αιτίας μιας πλημμύρας, Ε8000, ένα από τα ελάχιστα διασωθέντα μέχρι σήμερα αυτοκίνητα. Αξίζει να σημειώσουμε ότι σε λειτουργική κατάσταση σήμερα υπάρχουν 2-3 κομμάτια, ένα από τα οποία εκτίθεται στο υπέροχο Βιομηχανικό Μουσείο της Σύρου. Καθώς τα ανταλλακτικά του Ε8000 είναι δυσεύρετα, επειδή ο Τζόνι Σμιθ δεν μπορούσε να το αποκαταστήσει στην αρχική του μορφή, του μπήκε η ιδέα να το μετατρέψει στο ταχύτερο ηλεκτρικό αυτοκίνητο που θα μπορούσε να κινηθεί νόμιμα και στο δρόμο!
Διατηρώντας ανέπαφη την εξωτερική μορφή του Ε8000, αντικατέστησε όλα τα μηχανικά μέρη του αυτοκινήτου, με στόχο την απόλυτη επίδοση στην επιτάχυνση, όπως αυτή θα μπορούσε να πιστοποιηθεί στην αναμέτρηση για το 400άρι σε έναν αγώνα ντράγκστερ.
Οι δυσκολίες δεν αφορούσαν μόνο στην εξεύρεση του κατάλληλου κινητήρα και μπαταριών (αλλά και των απαραίτητων πόρων), αλλά και στην εξασφάλιση ότι όλα αυτά θα μπορούσαν να γίνουν με ασφάλεια, δεδομένου ότι το αυτοκίνητο με μήκος μόλις 2,85 μ. θα ανέπτυσσε ταχύτητες κοντά στα 200 χλμ./ώρα! Έτσι, το αρχικό μοτέρ των μόλις 8 ίππων αντικαταστάθηκε από δύο ηλεκτροκινητήρες συνολικής απόδοσης... 1003PS - ίσχύς πολλά υποσχόμενη για το στόχο που είχε θέσει ο Τζόνι Σμιθ. Για την τροφοδοσία τους φροντίζουν 144 μπαταρίες ιόντων λιθίου δανεισμένες από στρατιωτικά ελικόπτερα.
Σε προηγούμενες αναμετρήσεις, στις αρχές του καλοκαιριού το Flux-Capacitor, όπως είχε βαφτίσει το αυτοκίνητό του ο Τζόνι Σμιθ, είχε ήδη υπερκαλύψει την επίδοση του Tesla, όμως στην τελευταία διοργάνωση, προκειμένου να αποδείξει την ικανότητα του αυτοκινήτου να κυκλοφορεί σε δημόσιους δρόμους έπρεπε πρώτα να πραγματοποιήσει έναν κύκλο 40 χιλιομέτρων και στη συνέχεια να αναμετρηθεί στην ευθεία, έχοντας στη διάθεσή του δύο ακόμα ώρες φόρτισης.
Μπορεί η τελική αναμέτρηση, που έγινε δίπλα σε ένα Nissan GT-R με 2.000 ίππους να μην του εξασφάλισε τη νίκη, όμως ο χρόνος των 10,84'' με τελική ταχύτητα 193 χλμ./ώρα δικαίωσε την προσπάθεια εκσυγχρονισμού του παλιού Ε8000.