Τώρα στο σινεμά η απροσδόκητη ιστορία του Enfield 8000, που εξελίσσεται 40 χρόνια πριν, αλλά είναι πιο επίκαιρη από ποτέ.
Γράφει: Μιχάλης Σταυρόπουλος
Το ερχόμενο σαββατοκύριακο προβάλλεται στον κινηματογράφο Δαναός το ντοκιμαντέρ «Ανάμεσα σε δύο νησιά», που παρακολουθεί τη γέννηση και το άδικο τέλος του πρώτου σύγχρονου ηλεκτρικού αυτοκινήτου παραγωγής στον κόσμο.
Η ιστορία ξεκινάει στη Μ.Βρετανία στα τέλη δεκαετίας του ’60. Ο εφοπλιστής Γιάννης Γουλανδρή μόλις είχε αποκτήσει το εμπορικό σήμα της Enfield η οποία στο παρελθόν κατασκεύαζε όπλα. Σκοπός του Γουλανδρή ήταν να κατασκευάσει, κάτω από τη συγκεκριμένη εμπορική ονομασία, προηγμένα τεχνολογικά προϊόντα, όπως ναυτικούς κινητήρες, αλουμινένια ταχύπλοα, hovercraft, αλλά και ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Να υπενθυμίσουμε ότι ήταν η εποχή που οι μεγαλουπόλεις υπέφεραν από έντονα προβλήματα φωτοχημικής ρύπανσης, ενώ με τις τότε μεθόδους άντλησης υπολογιζόταν ότι τα κοιτάσματα πετρελαίου θα επαρκούσαν για μερικά ακόμα χρόνια.
Η Enfield Automotive, που αρχικά είχε σαν έδρα το Λονδίνο, μεταφέρθηκε στο Isle of Wight, ένα μικρό σχετικά νησί στο νότιο μέρος της Μ.Βρετανίας, απέναντι ακριβώς από το Πόρτσμουθ. Με το ηλεκτρικό αυτοκίνητο που εξέλιξε, το Enfield 8000 διεκδίκησε και κέρδισε ένα συμβόλαιο του Ηλεκτρικού Συμβουλίου για την κατασκευή 100 ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Το γεγονός αυτό υπήρξε μεγάλη επιτυχία, καθώς θα έδινε ώθηση στις πωλήσεις του Enfield, αφού στο διαγωνισμό υπερίσχυσε απέναντι στις προτάσεις μεγάλων εταιρειών όπως της Ford και της τότε κραταιάς British Leyland.
Αντίθετα με κάποιες απόπειρες της εποχής για την κατασκευή ηλεκτροκίνητων οχημάτων, που εν πολλοί βασίζονταν σε υπάρχοντα μοντέλα, το Enfield 8000 -ένα μικρό διθέσιο αυτοκίνητο πόλης, στη λογική του σημερινού Smart- σχεδιάστηκε από λευκό χαρτί με βάση τις ανάγκες της ηλεκτροκίνησης. Έτσι, για την ελαχιστοποίηση των απωλειών, δόθηκε ιδιαίτερη μέριμνα στον αεροδυναμικό σχεδιασμό του αμαξώματος, το οποίο μάλιστα ήταν κατασκευασμένο από αλουμίνιο. Το σωληνωτό πλαίσιο εξασφάλιζε την απαιτούμενη προστασία για τους επιβάτες, γεγονός που είχε πιστοποιηθεί από τα σχετικά crash test στη MIRA. Για την κίνηση του αυτοκινήτου φρόντιζε ένας ηλεκτροκινητήρας μόλις 8 ίππων, που επαρκούσε με το παραπάνω για την κίνηση στην πόλη, εξασφαλίζοντας ελαστική λειτουργία στην κυκλοφορία και τελική ταχύτητα 80 χλμ. Οι 8 μπαταρίες μολύβδου (4 εμπρός και 4 πίσω) έδιναν ιδανικά μια αυτονομία 80 χλμ., ενώ χρειάζονταν περίπου 8 ώρες για την επαναφόρτιση τους. Η τοποθέτησή τους χαμηλά και η ισομερής κατανομή του βάρους ανάμεσα στους δύο άξονες εξασφάλιζαν εντυπωσιακή οδική συμπεριφορά, όπως πιστοποιούσαν και οι δοκιμές των βρετανικών περιοδικών της εποχής.
Γιατί στη Σύρο;
Λίγο πριν ξεκινήσει η παραγωγή, ο Γιάννης Γουλανδρής, αποφασίζει να μεταφέρει το εργοστάσιο στη Σύρο, κοντά στα ναυπηγεία του, μια απόφαση πιθανώς μοιραία για το μέλλον ενός οχήματος πόλης που καθίστατο ιδανικό στην περίοδο -τότε- της πρώτης ενεργειακής κρίσης και των έντονων φαινομένων ρύπανσης στις μεγαλουπόλεις.
Οι άνθρωποι πίσω από τη δημιουργία και την κατασκευή του Enfield 8000 ξεδιπλώνουν στην ταινία «Ανάμεσα σε δύο νησιά» την απροσδόκητη αυτή ιστορία, η οποία εκτυλίσσεται σε ένα ζοφερό πολιτικό περιβάλλον (μετάβαση από τη χούντα στη μεταπολίτευση) και ταυτόχρονα καθίσταται ιδιαίτερα επίκαιρη σήμερα, που αναρωτιόμαστε γιατί η Ελλάδα δεν διαθέτει δική της βιομηχανική παραγωγή.
Έχει μέλλον το ηλεκτρικό αυτοκίνητο;
Μέχρι το 2050 το 70% του πληθυσμού της γης θα κατοικεί σε αστικό περιβάλλον. Η γιγάντωση του προβλήματος των αστικών μετακινήσεων και της ατμοσφαιρικής ρύπανσης απαιτεί μια διαφορετική προσέγγιση από τη μεριά της αυτοκινητοβιομηχανίας. Δεν είναι λοιπόν αποσπασματική η απόφαση των μεγάλων αυτοκινητοβιομηχανιών για τον εξηλεκτρισμό της γκάμας τους, ούτε η επιτυχία της Tesla που κατασκευάζει αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Τι είπαν οι πρωταγωνιστές της ταινίας
«Η μεταφορά του εργοστασίου στη Σύρο ήταν παράλογη» - Κωνσταντίνος Αδρακτάς, Πρόεδρος, Γενικός & Τεχνικός Διευθυντής Enfield Automotive
«Ο Γουλανδρής απέδειξε τις δυνατότητες του ηλεκτρικού αυτοκινήτου» - Τζον Ακρόιντ, Μηχανικός Enfield Automotive
«Εκεί στη Σύρο έγινε ένα μικρό θαύμα» - Γιώργος Μιχαήλ, Αρχιτέκτονας, Βιομηχανικός Σχεδιαστής
«Το αυτοκίνητο βγήκε πολύ πιο ακριβό απ’ ότι είχαμε αρχικά υπολογίσει» - Τζον Άσμπι, Επικεφαλής Μηχανικός Enfield Automotive
«Οι πετρελαιοβιομηχανίες δεν θέλουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα» - Πολ Σκοτ, Περιβαλλοντικός Ακτιβιστής
«Το ελληνικό κράτος δεν μας έδινε πινακίδες δοκιμής και το κυκλοφορούσαμε παράνομα» - Θάνος Λεμπέσης, Γενικός Διευθυντής Enfield Neorion
«Χρησιμοποιώ το Enfield καθημερινά εδώ και δεκαετίες» - Τζον Πάρκινσον, Ιδιοκτήτης Enfield 8000
«Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπορούν να είναι διασκεδαστικά*» - Τζόνι Σμιθ, Δημοσιογράφος & Τηλεοπτικός Παρουσιαστής (5th Gear)
* Ο Τζόνι Σμιθ με ένα εκσυγχρονισμένο Enfield 8000 κατέρριψε στις 6/9/15, σε αγώνα ντράγκστερ, το ρεκόρ που κατείχε το Tesla Model S85D των 700 ίππων.
Credits
ΣΕΝΑΡΙΟ / ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μιχάλης Σταυρόπουλος
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ: Ιβάν Βουντίδης
ΜΟΝΤΑΖ: Δημήτρης Γεράρδης
ΠΡΩΤΟΤΥΠΗ ΜΟΥΣΙΚΗ: Γιώργος Μαγουλάς
FILMING LOCATIONS: Ελλάδα (Σύρος, Τήνος, Αθήνα), Μ. Βρετανία (Isle of Wight, Peterborough), Γερμανία (Μόναχο, Φρανκφούρτη), ΗΠΑ (Λος Άντζελες) και Ελβετία (Γενεύη)
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 79΄
ΓΛΩΣΣΑ: Ελληνικά / Αγγλικά
ΦΕΣΤΙΒΑΛ: Επίσημη συμμετοχή στο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 2014 & στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Σύρου 2014
IMDb: www.imdb.com/title/tt3838966/?ref_=fn_al_tt_1
Πηγή: 4troxoi.gr